Termíny

02.12.2022 / 19:30
03.12.2022 / 19:30

Informace

The Headless Mule (portugalsky Mula-Sem-Cabeça) je mýtická postava v brazilském folklóru, která zobrazuje ducha ženy, která byla Bohem prokleta za své hříchy. Legenda říká, že pokud žena svede kněze, promění se každý čtvrtek o půlnoci v mulu (kříženec osla a klisny) s plameny ohně místo hlavy a zahubí vše, co jí přijde do cesty. Na brazilském venkově je víra v tuto legendu tak silná, že někteří lidé nevycházejí ve čtvrteční noci ven. Časem se interpretace tohoto mýtu rozvinula a v současnosti zobrazuje hříchy jako smilstvo, nekrofagie nebo svatokrádež. Ve variacích mýtu žena bezhlavou mulu porodí.

Dnes bychom to nazvali Slut-shamingem. Slut-shaming je forma šikany – prostřednictvím ponižování lidí, zejména žen a dívek, které jsou vnímány jako porušení očekávání chování a vzhledu v souvislosti se sexualitou. Často se používá iv souvislosti s homosexuální menšinou, která mohou čelit nesouhlasu se sexuálním chováním považovaným za promiskuitní
Příklady slut-shamingu mohou mít mnoho podob ,zahrnují kritizování nebo trestání za: porušení pravidel oblékání , oblékání vnímána sexuálně provokativním způsobem; vyžádání přístupu k antikoncepci; předmanželský, mimomanželský, homosexualní, příležitostný nebo promiskuitní sex; nebo provozování prostituce.

Co je na příběhu podstatné je ale to, že zatímco žena je přeměněna v bestii, nikde není zmínka o nějakém trestu pro muže, který s ní daný hřích spáchal. Se Slut-shamingem se zřídka setkávají heterosexuální muži a tedy, slut-shaming je ukázkovým příkladem dvojího metru.
Zatímco ženy za projevy sexuality odsuzuje, muže za stejné chování chválí. Zatímco „kluci budou kluci“, dívky budou cundry. Přestože veřejná diskuse o problematice slut-shamingu začala nedávno, ponižování žen pro jejich sexualitu není žádnou novinkou.

~

Choreografie, interpretace: Martin Talaga

 Dramaturgie: Tomáš Procházka

Hudba: Tanita Yankova

Produkce: Adriana Spišáková

Svetlá: Karlos Šimek

~

Martin Talaga je tanečník, choreograf a performer v oblasti současného tance a fyzického divadla, zajímá se ale také o experimentální a vizuální díla a lidové tance. Během svých studií a profesionální kariéry měl možnost spolupracovat s různými choreografy, divadelními režiséry a soubory. Jako choreograf je autorem několika úspěšných inscenací –SYNovial (ve spolupráci s Markem Zelinkou), BOI (ve spolupráci s Matějem Matějkou), FAUNUS, Total Eclipse of the Heart ,SARX a SOMA, za kterou získal ocenění Objev roku a Taneční inscenace roku na festivalu Česká taneční platforma 2018. Také je zakladatelem Pinkbus platform, za kterou získali ocenění Produkční počin roku festivalu next wave/příští vlna 2021 a také nominaci na cenách DNA 2022 za mimořádný přínos, rozvoj a počin na poli nového divadla .

Tomáš Procházka absolvoval divadelní režii a dramaturgii na VŠMU v ročníku Ľubomíra Vajdičku a Jána Štrbáka. V prosinci 2015 měla úspěšnou premiéru jeho autorská performance KAFKA.DREAMING (nominace DOSky 2016 v kategorii Objev sezóny), kterou vytvořil ve spolupráci s Petrem Tilajčíkem. Jeho premiérou na bratislavské scéně bylo právě na scéně divadla Aréna a autorská adaptace Bergmanovy Persony v divadle Aréna s Petrou Vajdovou v hlavní roli. V divadle Aréna jeho působení úspěšně pokračovalo premiérou činoherní inscenace operního libretta Pucciniho Toscy (květen 2018). V SND debutoval v sezóně 2017/18 s autorskou performancí ARTAUDIA.AUTOPSY. Mezi jeho nejvýraznější počiny patří rozpracovaná dramaturgická trilogie Stratená generace. Jeho debutem na české divadelní scéně byla v sezóně 2020/21 inscenace Ibsenova dramatu Heda Gablerová, pro Horácké divadlo v Jihlavě.

foto Anežka Medová


► INFORMACE PRO DIVÁKY

Pay what you can

V roce 2021 byly všechny akce ve Studio ALTA přístupné zdarma. Pro rok 2022 zavádíme systém Pay what you can, který vám umožní zvolit si takovou výši vstupného, jaká je ve vašich finančních možnostech.

Každé představení má nyní určenou doporučenou částku. Umožní vám nižší vstup přístup do ALTY? Super! Můžete zaplatit víc? Umožníte tak ostatním zaplatit méně. Nechceme soudit ani stigmatizovat, chceme akcentovat vzájemnou solidaritu a dostupnost kultury

Systém je inspirován bruselskými KAAI Theater, Ateliérem 210 a londýnským Battersea Arts Centre.

VSTUPENKY 2. 12.

VSTUPENKY 3. 12.