Termíny

18.04.2025 / 19:00 - 21:00
19.04.2025 / 18:30 - 22:30

Informace

CROSSINGS uvádí performativní umění Blízkého východu v dílech tvůrčích osobností z Palestiny, Jordánska, Libanonu a Egypta. Témata migrace, domova i osobních vzpomínek se prolínají v intenzivních inscenacích, které kombinují současné divadlo, pohyb a vizuální umění. Program nabídne také dva work in progress projekty, přinášející vhled do právě vznikající tvorby. CROSSINGS otevírají prostor pro sdílení příběhů, které se dotýkají hlubokých pocitů sounáležitosti, ztráty i hledání místa, kam patříme.


18. 4. 2025 / Komunitní centrum Žižkostel

🔴🔴   🔴

19:00 / Dafa Puppet Theatre: War Maker

War Maker je inspirován skutečným příběhem palestinského umělce Karima Shaheena a představuje cestu do jeho snů a iluzí. Mizanscéna zde funguje jako rezonující komora, která od samotného začátku vtahuje diváky do Karimova pohledu na svět. Multidisciplinární divadelní performance propojuje vizuální umění, nové technologie, dokumentární a objektové divadlo.

Karimův život, formovaný neustálým exilem, se nachází na rozcestí, kde se performance stává zrcadlem jeho rozbitých válečných vzpomínek. Když jeho přítel přišel během války v Zálivu o ruku, Karim – tehdy ještě dítě, jehož osud byl poznamenán třemi válkami – se začal fascinovaně obracet ke stříbrnému plátnu, především k sci-fi filmům. V každé zemi, do které dorazil, probíhala válka. Byl snad on sám War Maker?

~

Tvůrčí tým:

Režie: Husam Abed
Dramaturgie: Marek Turošik
Výtvarná režie: Astrid Mendez
Scénografie: Katarina Cakova, Astrid Mendez
Choreografie: Ryuji Yamaguchi
Zvuková a světelná režie: Matěj Vejdělek
Film & střih: Reka Deak, Dmitri Berzon
Na jevišti: Husam Abed, Matěj Vejdělek
Poděkování: Kristýna Břeská

~

S podporou Arab Fund for Art and Culture (AFAC/Beirut), Ateliéru Libušín, Hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR, Městské části Praha 7 – Art District, divadla Alfred ve dvoře a Moment Maribor.
Foto: Estelle Valente and Martin Špelda
Husam Abed je palestinsko-jordánský divadelní režisér, loutkoherec, hudebník a producent žijící v České republice. V současnosti dokončuje doktorandské studium na Bath Spa University ve Velké Británii, kde se zabývá výzkumem objektů a jejich viditelnosti v kontextu uprchlíků. Absolvoval magisterský program režie alternativního a loutkového divadla na DAMU v Praze a je spoluzakladatelem Dafa Puppet Theatre v České republice. Věnuje se divadelním a loutkářským projektům pro děti a mládež v různých zemích, režíruje divadelní představení a spolupracuje s umělci z celého světa. Jeho inscenace jsou pravidelně zvány na mezinárodní festivaly v Evropě, arabském světě, Hongkongu a Macau. Husam je také spoluzakladatelem festivalu Hazaart a LIV’in festivalu v Praze, členem Amman Theatre Lab, členem správní rady Sawiyan, kurátorem IDEA (International Dance Encounter Amman) a spolupracovníkem festivalu Karama Film Festival for Human Rights v Jordánsku.
Matěj Vejdělek je od roku 2021 aktivním členem Dafa Puppet Theatre. Vystudoval magisterský obor činoherního herectví na DAMU v roce 2018. V Dafa působí jako hlavní technik pro světlo, zvuk a multimédia, zároveň jako performer a hudebník. Ke spolupráci s Dafa Puppet Theatre byl přizván na základě předchozích projektů, především v rámci festivalu Divadlo Continuo. K Dafa se připojil během tvůrčího procesu inscenace War Maker, kde působí jako performer i hlavní technik. Jeho umělecký přístup je založen na hledání nových možností inscenování a performativního vyjádření v daných podmínkách. Od roku 2008 se jako světelný a zvukový technik podílí na projektech Stage Lab s.r.o., včetně divadelních a hudebních produkcí, festivalů a site-specific projektů. Mezi lety 2018 a 2020 spolupracoval s Divadlem Continuo na inscenacích WarDrobe, Please Leave a Message a Mea Culpa. Od roku 2019 působí jako druhý hlavní A/V technik v Centru architektury a městského plánování (CAMP) v Praze.
~

VSTUPENKY


19:00-21:00 / Mara Ingea: Crossings / Work in progress

Crossings je performativní instalace propojující videoprojekce a pohyb v prostoru. Tématem jsou každodenní migrace – instalace je zpracovává imerzivním způsobem a vybízí diváky k zamyšlení nad jejich vlastním místem ve světě, který je v neustálém pohybu. Migrace jsou nevyhnutelné, probíhají denně, v různých měřítkách a napříč druhy.

Prezentovaná verze je work in progress – jde o výběr videí, která budou později součástí multimediální instalace.

Mara Ingea (*1997, Bejrút) působí na pomezí instalace, objektového designu a performance. Její tvorba vychází z každodenní reality, kterou nově interpretuje se zaměřením na „více-než-lidské“ – zkoumá postavení bytostí, s nimiž sdílíme svět, a přehodnocuje prostory, ve kterých žijeme. Vystudovala bakalářský program animace na Libanonské akademii výtvarných umění (ALBA) a magisterský obor režie divadla autorské tvorby a objektového divadla na Akademii múzických umění v Praze (DAMU). V současnosti žije mezi Libanonem a Prahou, kde spolupracuje s mezinárodními uměleckými týmy jako režisérka, performerka a scénografka/kostýmní výtvarnice. Její instalace Puzzles získala ocenění za nejlepší studentskou výstavu na Pražském Quadriennale 2023.
~

VSTUPNÉ DOBROVOLNÉ


19. 4. 2025 / Komunitní centrum Žižkostel

🔴🔴   🔴

18:30 / Islam Elarabi: Just One Tile شبر وقبضة / Work in progress

„Just One Tile شبر وقبضة“ je hluboce osobní projekt, který propojuje egyptský pouliční tanec Mahraganat se současným tancem, aby vyjádřil emoce jako sílu, hrdost, hněv, strach a radost. Dlouho jsem bojoval s tím, jak společnost vnímá Mahraganat – často ho odsouvá na okraj jako „pouliční“ styl bez umělecké hodnoty.

S postupem času, když jsem se ponořil do různých pohybových praktik a prohloubil svůj vztah k vlastnímu tělu, jsem začal Mahraganat vidět jinýma očima. Vrátil jsem se k němu s novým pocitem hrdosti, s vědomím, že jde o syrový, silný projev egyptské mládeže a jazyk plný krásy a komplexity. Tato práce, zakořeněná v ulicích Káhiry i v mém vlastním příběhu, nejenže boří stereotypy, ale zároveň oslavuje hloubku a bohatství Mahraganatu.

Performance: Islam Elarabi
Hudba: Walad

Foto: Dorothea Tuch
Islam Elarabi je egyptský tanečník, choreograf a lektor působící v Káhiře. Od roku 2019 je certifikován Mezinárodní radou pro tanec (CID UNESCO) a vyučuje v ročním tanečním programu Cairo Contemporary Dance Center (CCDC). Ve své tvorbě se zaměřuje na syrovou sílu pohybu, přičemž v poslední době se věnuje především Mahraganatu – energickému pouličnímu tanci Káhiry jako silnému jazyku sebevyjádření. Vystupoval na řadě domácích i mezinárodních festivalů, včetně D-CAF, National Egyptian Theatre Festival nebo Liverpool Arab Arts Festival. Jeho choreografie často zkoumají témata identity a kulturního vyjádření, přičemž spolupracoval s umělci jako Nataliya Nikolska, Eslam Elnebishy nebo Ahmed Moustafa (Walad). Jeho práce byla prezentována v prestižních divadlech a kulturních centrech, například v Rawabet Theatre, HAU Hebbel am Ufer v Berlíně či v Káhirské opeře. Aktivně se účastní uměleckých rezidencí, například UN|Controlled Gestures Residency nebo Cairo Calling Training Program s D-CAF, a svou tvorbou usiluje o rozvoj současného tance v Egyptě a jeho propagaci na mezinárodní scéně.
~

VSTUPNÉ DOBROVOLNÉ


18:30- 22:30 / Mara Ingea: Crossings / Work in progress

Crossings je performativní instalace propojující videoprojekce a pohyb v prostoru. Tématem jsou každodenní migrace – instalace je zpracovává imerzivním způsobem a vybízí diváky k zamyšlení nad jejich vlastním místem ve světě, který je v neustálém pohybu. Migrace jsou nevyhnutelné, probíhají denně, v různých měřítkách a napříč druhy.

Prezentovaná verze je work in progress – jde o výběr videí, která budou později součástí multimediální instalace.

Mara Ingea (*1997, Bejrút) působí na pomezí instalace, objektového designu a performance. Její tvorba vychází z každodenní reality, kterou nově interpretuje se zaměřením na „více-než-lidské“ – zkoumá postavení bytostí, s nimiž sdílíme svět, a přehodnocuje prostory, ve kterých žijeme. Vystudovala bakalářský program animace na Libanonské akademii výtvarných umění (ALBA) a magisterský obor režie divadla autorské tvorby a objektového divadla na Akademii múzických umění v Praze (DAMU). V současnosti žije mezi Libanonem a Prahou, kde spolupracuje s mezinárodními uměleckými týmy jako režisérka, performerka a scénografka/kostýmní výtvarnice. Její instalace Puzzles získala ocenění za nejlepší studentskou výstavu na Pražském Quadriennale 2023.
~

VSTUPNÉ DOBROVOLNÉ


20:00 / Jeries Abu Jaber: If only I’d forget you after one last dance

„If only I’d forget you after one last dance“ je pokusem vtělit do jednoho celku bolest, zármutek, hněv i lásku. Putování po stopách ztráty odkrývá trosky, které po ní zůstávají. Dílo zve diváky ke kolektivní zkušenosti překonávání a odpuštění.

Prostřednictvím pohybu, videa a práce s konkrétními objekty hledá performance třecí plochy mezi politickou bolestí a osobní ztrátou. Jeries se vrací ke vzpomínkám na svůj život v Palestině a hledá způsoby, jak sdílet to, co se slovy vyjádřit nedá. Ponořuje se do vlastního těla – epicentra překrývajících se příběhů. Nabízí se jako gravitační střed naší dočasné konstelace a nechává nás unášet rytmem svého srdce.

~

Tvůrčí tým:

Režie a performance: Jeries AbuJaber
Dramaturgie: Filip Mramor
Asistentka režie: Lottie Wood
Scénografie: Jasmine Molinari
Asistentka produkce: Veera Peltola
Design plakátu: Fuad Alyamani
Mentorka: Marta Ljubková
Konzultantka a pohybová asistentka: Petra Hauerová
Administrativní management: Kristýna Jalůvková
Spoluorganizace: DAMU – Divadelní fakulta AMU
Fotograf: Mike Mama
Poděkování: Dr. Sodja Lotker, Dr. Branislava Kuburović, Domen Šuman

~

Foto: Mike Mama
Jeries AbuJaber je palestinský umělec specializující se na scénografii, performanci a objektové divadlo. Ve své tvorbě propojuje performativní umění s dokumentárními, imerzivními a instalačními prvky, kde v reálném čase konstruuje a dekonstruuje události. Jeho práce se soustředí na objevování nových realit – vytváření prostorů, kde se tříštivé příběhy, osobní historie a hmotné objekty spojují do nečekaných významů.
Ve svých performancích aktivně pracuje s objekty, detaily a materiály na jevišti, které formují a přetvářejí kontext inscenace prostřednictvím dramaturgického přístupu. Vnímá performanci jako živý proces, kde prostor sám o sobě hraje aktivní roli – vede jak performera, tak diváky k novým perspektivám a prožitkům. Jeho tvorba usiluje o přeskupování reality, paměti i přítomnosti, čímž zve publikum do imerzivních světů, v nichž se mohou stát svědky i účastníky transformace odehrávající se před jejich očima.
V současnosti dokončuje magisterský program Directing of Devised and Object Theatre na Akademii múzických umění v Praze (DAMU). Aktivně se zapojuje do mezinárodních spoluprací a neustále rozšiřuje svůj umělecký záběr, přičemž se otevírá novým ideologiím a metodám v práci s umělci z Evropy i celého světa.

~

VSTUPENKY


21:00 / Záverečné sdílení, diskuze a music session

O závěrečný program večera se postará kolektiv Tadamun. Jeho součástí bude diskuze s autorem a performerem představení If Only I’d Forget You After One Last Dance, Jeriesem Abu Jaberem, reflektující jeho tvorbu a téma palestinské identity a žité zkušenosti v kontextu současného dění a kulturně-politických odvětví. K tomuto sdílení bude podáván tradiční drobný pokrm, chléb se Za’atarem a olivovým olejm.

Program uzavře Petra Hawi, libanonská zpěvačka a hudební terapeutka žijící v Praze, která povede hudebně-terapeutickou session, jejíž cílem je vytvořit bezpečný prostor pro relaxaci a kreativitu skrze hudbu. Součástí této session budou, mimo jiné, cvičení spojená s tělem a deep listeningem.

Tadamun Kolektiv 
V arabštině znamená slovo tadamun: “solidarita”. Kolektiv, který vystupuje pod tímto jménem je sdružením přátel z ČR a různých částí jiho-západní Asie a severní Afriky. Jejich cílem je vybudovat fyzický i společenský prostor, ve kterém můžeme praktikovat kulturní výměnu, vzájemné porozumění a solidárně se spojit a podpořit.