Termíny
16.10.2024 / 11:00 - 21:30 |
17.10.2024 / 14:00 - 22:00 |
Informace
Představujeme si naše pracovní prostředí nezávislého umění jako zahradu. Nikoliv však jako romantizované místo plné harmonie, ale především jako prostor plný spletitých vztahů, vizí, individuálních potřeb, identit a cílů. Zahradu, o kterou je potřeba pečovat, a ve které jde v první řadě o budování vzájemnosti a zdravé spolupráce. Přáli bychom si, aby pak taková zahrada reprezentovala svět, o který chceme usilovat.
REGISTRAČNÍ FORMULÁŘ: https://forms.gle/EFLRvEgesRtHwU9P6
Projektem Kultivátor vytváříme ve Studiu ALTA prostředky, pomocí kterých se můžeme učit komunikovat a zviditelňovat vzájemnou provázanost mezi jednotlivými aktéry a aktérkami. Vnímáme tenké linie mezi péčí a kontrolou či podporou a manipulací a víme, že jedinou možností, jak si rozumět, je naslouchat potřebám druhých, artikulovat očekávání a pojmenovávat pozice, ze kterých jednáme.
Ve formátu Artists and Venues zveme k setkání pracujících v kulturních institucích, divadel (Venues) a umělců a umělkyn (Artists). Naše vztahy jsou často velmi pevné, stabilní, dlouhodobé, jindy ale dokáží být (i nechtěně) toxické, plné nevyřčeností, nenaplněných očekávání a nevyslyšených požadavků. Během dvoudenního setkání se chceme společně soustředit na dvě trajektorie soustředěné kolem témat a faktorů, které zásadně tvarují dynamiku našich vztahů: moci a úspěchu.
Budeme se ptát, jakou mocí disponujeme, jak si ji dokážeme představit, jak naše jednání ovlivňuje druhé, jakou moc nad sebou máme a jak ji můžeme distribuovat a zpřístupňovat, aby nedošlo k jejímu zneužívání. Zajímá nás, odkud se moc bere, jak ji využívat k pozitivní změně a jako prostředek spolupráce.
Budeme též mluvit o úspěchu, o tom, jak jej vnímat ve stále prekarizovanějším sektoru, kdy se zdá, že uspět mohou jen ti „nejnadanější“ nebo jak společně nastavovat nová kritéria úspěchu, abychom nezanechávali spoustu z nás v závěsu a nevytvářeli pocit méněcennosti. Jsme zvědavý*í, co nás úspěch dokáže naučit o nás samotných i o světě, ve kterém žijeme.
První den Artists and Venues bude mít podobu workshopů, které nás povedou k přemýšlení z nových perspektiv a otevírání prostoru společného porozumění mezi Artists a Venues.
Berlínská choreografka Pauline Payen a kurátor Studia ALTA Petr Dlouhý představí prototyp nových karet a praxi reflektování vlastních pozic uvnitř kulturního sektoru. Umělectvo Kateř Tureček nás provede procesem uvědomování si, jak vnímat úspěch v kontextu vlastní práce i systému, ve kterém fungujeme. S Annou Konjetzky, choreografkou z Mnichova, budeme mluvit o kariéře. Otázky moci přinese berlínská umělkyně Eva Nina Lampić skrze svůj výzkum o „Haunted Theaters“ (zakletých divadlech) a zneužívání moci v kulturních institucích a s facilitátorkou Danou Moree budeme pátrat po tom, odkud se moc bere a jak si budovat silnější vyjednávací pozice.
Druhý den si sedneme ke kulatým stolům a budeme se soustředit na to, co nás spojuje a co se nás bezprostředně týká. Představíme čtyři tematicky laděné okruhy, které nám umožní hledat slabá místa našich vztahů, vyjasňovat nedorozumění, ale možná právě především prohlubovat porozumnění. Co se stane, když se zbavíme představy, že se nějaká témata týkají jen některých z nás? Jaké možnosti se nám otevřou, když využijeme naší provázanosti a vědomostí, které jako Artists a Venues vytváříme?
Večerní umělecký program připravený ve spolupráci s Venuší ve Švehlovce pak nabídne double bill (dvě představení za cenu jednoho) Black Dress od Becky McFadden a Move More Morph It! od Anny Konjetzky.
ANOTACE JEDNOTLIVÝCH BLOKŮ
Pauline Payen & Petr Dlouhý: The FIELD (Constellations of power & success)
(16. 10. / 11:00-13:00)
Jakými nástroji disponujeme v kulturním sektoru a jak je můžeme využít, abychom prosazovali pozitivní změnu v časech vrstvících se krizí?
THE FILED nabízí soubor archetypů, které se více či méně viditelně zjevují v našem pracovním prostředí a praxi konstelací, díky nimž si můžeme jasněji vizualizovat mocenské vztahy a naši vlastní pozici v nich. Skrze naslouchavý – téměř tarotový – přístup si pak na základě kolektivní konstelace budeme představovat možné i více či méně možné scénáře a modely našeho fungování v kultuře a umění.
** workshop bude facilitován v anglickém jazyce
Anna Konjetzky: Career
(16. 10. / 14:00-16:00)
Je kariéra cesta nebo délka naší umělecké praxe?
Je kariéra to, jak ostatní vnímají a označují naši praxi, nebo jak ji označujeme my sami?
Je kariéra totéž co úspěch? A pokud ano, jak chápeme finanční úspěch, úspěch v podobě viditelnosti, naplnění?
Jak se vyrovnáváme s tím, že svou uměleckou praxi umísťujeme na trh?
Budeme se zabývat těmito otázkami, které formují naši uměleckou identitu, a to prostřednictvím zpracování a reflexe naší profesní zkušenosti – a uvidíme, jaký zvrat nastane, když tuto zkušenost nazveme kariérou.
Anna Konjetzky od roku 2005 vytváří taneční představení a taneční instalace, ve kterých je choreografické myšlení praxí reflexe a transformace a je zakotveno v sociálně-politickém kontextu, který se neprojevuje jen v tématech a estetice, se kterými pracuje, ale také v prostředích a formátech, které vytváří pro své choreografie, svůj umělecký výzkum a v rámci organizování platforem pro výměnu, spolupráce a sdílený trénink…
Díla Anny Konjetzky se fyzicky, esteticky i politicky pohybují v rámci queer-feministického diskurzu – její práci vnímá vždy jako návrh pro dialog.
www.annakonjetzky.com
** workshop bude facilitován v anglickém jazyce
*** Workshop je organizován s podporou Bavorsko-České platformy a Česko-Německého fondu budoucnosti
https://www.bavarianczechplatform.eu/
Dana Moree: Moc
(16. 10. / 14:00-16:00)
Tématem moci a jejích podob se budeme zabývat pomocí zážitkových metod spojených s divadlem utlačovaných. Následně budeme hledat konkrétní situace, ve kterých se téma objevuje v našich pracovních kontextech a hledat, jak s tématem konstruktivně pracovat.
Workshop bude kombinovat metody zážitkové pedagogiky a supervize.
Dana Moree je sociální pedagožka, antropoložka a joker v divadle utlačovaných. Věnuje se výzkumně i prakticky tématům spojeným s marginalizací, interkulturním soužitím a vzděláváním. Kromě práce na Fakultě humanitních studií UK absolvovala také sérii výcviků v metodě divadla utlačovaných, výcvik systemické supervize a koučování, terapii zážitkem a základy krizové intervence, nyní i PBSP – psychosomatická psychoterapie.
Kateř Tureček: Úspěch
(16. 10. / 17:00-19:00)
Není čas. A tak si ho uděláme. Společně a samostatně – jak se stavíte k úspěchu? Co to je? Kde to je? Je tady ten úspěch s námi? A jak to souvisí s uměleckou praxí? Vnitřní nebo vnější ambice? Víte to? Raději tomu dáme prostor. Prostor a vědomí.
Workshop věnující se úspěchu a jeho kontextu v životě lidí facilituje (úspěšné?) interdisciplinární umělectvo Kateř Tureček.
Eva Nina Lampić: Haunted Theaters
(16. 10. / 17:00-19:00)
Divadelní režisérka a tvůrkyně performancí Eva Nina Lampič se na workshopu zaměří na to, jak se v kulturní sféře vytváří, využívá a zneužívá moc, prestiž a status a podělí se o výsledky svého výzkumu, který se zabývá mocí, obtěžováním a sexismem v divadelním prostředí různých zemí. Poznatky z výzkumu pak poslouží jako výchozí bod pro zkoumání podobných či odlišných zkušeností účastníků a účastnic. Workshop se zaměří především na osobnější a „tišší“ pocity úzkosti a nejistoty při reakci na nepříjemné interakce, které se zdají být probírány méně často než hněv a rozhořčení. Společně s účastníky bude zkoumat logiku sociálních transakcí v uměleckých komunitách, dekonstruovat společenské rituály a odhalovat nevyslovená pravidla.
Eva Nina Lampič (1985, Lublaň) je nezávislá divadelní režisérka, autorka a tvůrkyně performancí ze Slovinska, která žije v Berlíně. Studovala v Lublani a Sheffieldu a nyní pracuje na nezávislé i institucionální divadelní scéně ve Slovinsku a v Německu. Zajímá se o mocenské vztahy v divadle i mimo něj z feministické perspektivy. Její práce se zaměřuje na dekonstruování kontextů a hrátky s formáty performancí a psaní. www.evaninalampic.com
www.evaninalampic.substack.com
** workshop bude facilitován v anglickém jazyce
*** workshop je organizován s podporou Culture Moves Europe.
Jaro Viňarský & Lucia Kašiarová / Every-Body on the same floor.
(16. 10. / 19:30-21:30)
Prostor pro zadupání všech představ o úspěchu a moci do země. Uvolníme svá těla a necháme mysl odletět pryč. Pojďme vytančit, co nás může sdílený taneční parket naučit o odbourávání měřítek úspěchu a zjistit jakou moc generují naše těla.
Kulaté stoly o moci a úspěchu
(17. 10. / 14:30-18:00)
4 kulaté (nebo hranaté) stoly a 4 facilitovaná setkání mezi Artists a Venues jsou pro nás místem, kde se můžeme do hloubky ponořit do detailně zaměřených témat, která jsou zakořeněna v infrastruktuře tvořící náš každodenní pracovní život. Chceme si vyjasnit naše postoje a potřeby, ale především se učit od sebe navzájem a společně zjišťovat kde se kdo nachází a jak o tématu můžeme přemýšlet z různých pozic, které zastáváme.
Ludmila Vacková / PRO NEMOC ZRUŠENO: Založili jste, vedete, řídíte kulturní organizaci nebo vás zajímá, jak vypadají instituce zevnitř? Pojďme se zorientovat v možnostech jejich optimálního nastavení a hledat inspiraci v možné aktualizaci nastavení spletitého systému, který dává našim organizacím dech. Stůl facilituje Ludmila Vacková, ředitelka Studia ALTA a organizace ALT@RT z.ú.
Jiří Šimek: Jak by mohl vypadat systém, který by zohledňoval pozice nezávislých umělců, kteří jsou v neustálé nejistotě a doufají, že si je někdo vybere, nebo že někoho přesvědčí o tom, že jejich práce patří do programu dané scény? Jiří Šimek a Peter Šavel připravili z pozice nezávislých umělců velice konkrétní vizi (která původně vznikla pro open call do programovéího týmu Studia ALTA) , která poslouží jako výchozí bod diskuze o možnnostech transparentní dramaturgie, jejíž hlavním smyslem je transparentnost, přehlednost, pravidelnost a otevřenost. Co takový systém říká o možnostech institucí a potřebách umělců a umělkyň?
Adriana Světlíková: Co nás vlastně doopravdy baví a co ne? A jak to všechno souvisí s pracovním a osobním životem? Adriana Světlíková, ředitelka Nové sítě, otevírá pole pro přemýšlení o motivacích a souvislostech s vlastní prací a sebeorganizací. Jaké odpovědnosti jsou s ní spojené? Kde se nachází naše hranice toho, co chceme dělat a co dělat musíme? A co pracovní vztahy? Jak moc si držet mantinely nebo se zcela otevřít ostatním? Nebo je to všechno přežitek a hledáme nový model fungování?
Alica Minar: Pojďme jasně a zřetelně artikulovat naše potřeby (Artists vůči Venues a Venues vůči Artists), u jednoho stolu, tak abychom se slyšely*i. Je tolik věcí, které od sebe očekáváme a považujeme za samozřejmé a je tolik momentů kdy se úplně mineme, jako bychom mluvily*i jiným jazykem. Jak si být blíž? Jak si rozumět? Jak společně snít a jak vytvářet zdravější prostředí? Alica Minar, choreografka a nová kurátorka Studia ALTA, přináší zpět úspěšný formát z konference Trans Europe Halles 2022
VEČERNÍ UMĚLECKÝ PROGRAM VE VENUŠI VE ŠVEHLOVCE
Becka McFadden: Black Dress
(17. 10. / 20:00-21:10 / Venuše ve Švehlovce)
Euforická sólová inscenace, která zkoumá fenomén nebinární femme identity prostřednictvím vyprávění, tance a dvanácti černých šatů z šatníku Becky McFadden. S humorem, queer radostí i zranitelností vás Black Dress zvou na slavnostní cestu sebepoznání. Od slunné terasy v Kalábrii přes problematiku genderově neutrálních zájmen v češtině až po utopickou queer lyžařskou chatu, která ve skutečnosti (zatím) neexistuje. Inscenace Black Dress vás rozesměje, donutí přemýšlet a především – umožní pocítit rozkoš.
https://www.beautifulconfusioncollective.com/
Anna Konjetzky: Move More Morph It!
(17. 10. / 21:30-22:00 / Venuše ve Švehlovce)
Kým, jak a čím mohu být? Tuto otázku si klade mnichovská choreografka Anna Konjetzky ve svém představení Move More Morph it! Performerka Sahra Huby vytváří na jevišti svým tělem vlastní zvukovou stopu a provádí nás cestou napříč různými identitami, zrcadlí kým jsme a nabízí představy o stávání se fantaskními bytostmi. Vrství a prolíná obrazy, nálady a superschopnosti čerpané z individuální či kolektivní paměti a prostřednictvím velkých efektů a jemných tónů klame naše vnímání a provokuje naši zvídavost.
VSTUPENKY
Choreografie/Koncept: Anna Konjetzky
Tanec: Sahra Huby
Zvukový design: Sergej Maingardt
REGISTRAČNÍ FORMULÁŘ: https://forms.gle/EFLRvEgesRtHwU9P6
foto Simona Rybová