ENCS

Aktuální workshopy:

24.-25.6. 2017/ 10:00-13:00 a 14:00-17:00/ Jakub Zeman: Kinetic Kabinet

O víkendu 24. a 25. června vás srdečně zveme na pohybové hřiště, které otevřeme ve Studiu ALTA. Pod taktovkou principů z výzkumu Fighting Monkey od Rootlesroot vás Jakub Zeman provede dvěma dny plnými pohybu, experimentování, objevování, komunikace, práce a zábavy. Program bude postaven na materiálu vybraném z významných pilířů výzkumu, mezi něž patří:

Rhythm and coordination – Ověříme si, zda dokážeme svá těla rozehrát, aby vše pracovalo v harmonické součinnosti. Jak efektivně dokážeme při pohybu využít vloženou energii a naší celkovou kapacitu? Disponujeme fungující mapou svého vlastního těla?

Earthquake architecture – Prozkoumáme, jak si dokážeme poradit s impulzy přicházejícími z okolního světa. Umíme pod tlakem inteligentně reagovat a přizpůsobit se? Jak můžeme rozvoj těchto schopností podpořit vhodně nastaveným tréninkem?

Anatomy of injury – Co děláme pro to, abychom lépe poznali své vlastní tělo, a následně toho využili pro předcházení zranění i rehabilitaci? Kolik pozornosti tomuto stěžejnímu tématu věnujeme?

Jak si v tomto můžeme vzájemně pomáhat s tréninkovými partnery? Dokážeme převzít zodpovědnost za sebe samotné?

Athletic leg development – Jak pracovat na svých dolních končetinách, aby nám co nejlépe sloužily, ať už během sportovního výkonu nebo při každodenním pohybu po povrchu zemském. Pro chůzi, tanec, běh, skákání…pár silných, pružných, spolehlivých nohou je vždy základem.

Body to body practice – Kudy vedou cesty k nalezení jednotících principů v práci s partnerem, které můžeme využít napříč disciplínami? Jak otevřít nové možnosti za nedogmatického využití postupů posbíraných v různých doménách mezilidské interakce, abychom měli vždy po ruce zajímavý nápad pro různé aspekty tělesného rozvoje i vyjadřování v partnerské práci?

Během workshopu budeme kombinovat materiál pro práci samostatnou, vytvářet a řešit pohybové situace ve dvojicích či větších skupinách i pracovat s některými jednoduše dostupnými pomůckami. Společnými silami vytvoříme otevřený prostor pro objevování a učení, aby si každý mohl odnést inspiraci pro další kroky ve svém vlastním rozvoji.

Nebudeme hledat univerzální návody. Žádné nejsou. Když si však dokážeme položit správné otázky, a máme okolo sebe lidi, kteří se upřímně snaží nás podpořit, vždy se dá najít cesta, jak dělat věci lépe.

Workshop je otevřený pro každého. Veškerý materiál, s nímž budeme pracovat se dá snadno přizpůsobit vašim aktuálním dispozicím a omezením. Trénovat budeme v sobotu i v neděli 10-13 a 14-17. Cena workshopu je 1600 Kč. Pro registraci a další informace pošlete e-mail na info@kinetickabinet.com.

Myslíme tancem i přes léto!

11.-13.7. / Cecile Da Costa / VSTUPENKY

22.-24.8. / Veronika Knytlová / VSTUPENKY

29.-31.8. / Martina Hajdyla Lacová / VSTUPENKY

Přijďte si zatančit, protáhnout se, zaimprovizovat, vybláznit, zaskotačit a sdílet radost z pohybu!

Veronika Knytlová

Je to hra pro všechny toužící. Hra s prostorem, časem a naší imaginací v samém středu všeho dění. Akce a reakce. Spolupráce. Fyzická odpověď těla na otázky, které jste si vždy toužili položit. Bude se jednat o vyvíjející se strukturovanou práci, která má své jasně definovatelné zákonitosti a pravidla. V samém jejím jádru leží improvizace a hra. Hledání a následné posouvání hranic pohybových možností vlastního těla v prostoru tak probíhá prostřednictvím imaginace jako fyzická odpověď těla na daný problém formou úkolů a cvičení, jež sledují daný cíl: posilování důvěru k vlastnímu tělu.

Veronika se tancem zabývá od dětství, taneční vzdělání získala v dnešním TCP, ale především účastí na nejrůznějších workshopech a seminářích u nás i v zahraničí. Absolvovala na PedF UK, dva roky studovala na FA ČVUT. Jako interpretka spolupracovala s výraznými choreografy i režiséry české i zahraniční scény. Společně s Terezou Ondrovou v roce 2002 vytvořila choreografický debut s názvem Průzor hrdlem a o dva roky později vznikla skupina VerTeDance, v současnosti jedna z nejúspěšnějších tanečních skupin u nás. VerTeDance pravidelně zvou ke spolupráci na svých projektech výrazné osobnosti napříč uměleckým spektrem z celého světa. Za svou práci získali již řadu ocenění.

Cecile da Costa

Trénink bude založen na transformaci z fyzických cvičení na kreativní improvizaci a kompozici malých fyzických struktur. Podíváme se na vztah mezi vnitřním příběhem a vnější činností, mezi pohyby, rytmem a významem. Prostřednictvím jednoduchosti lze dosáhnout nekonečných variací spojení s prostorem, partnery, tělem, které odpovídají vaší povaze a anatomickým rysům.

Cécile pracuje jako choreografka a herečka / zpěvačka s pražským souborem  Spitfire Company. V Praze, Francii, Polsku a Řecku pořádá workshopy fyzického divadla. Ve své práci hledá hlasy, které mohou pohybovat tělem a těla, která mohou pohybovat hlasem. Její nejnovější představení je sólo s názvem Vypravěč inspirované knihou Kámen trpělivosti od Atiq Rahimi. V tomto multižánrovém představení oscilují tělo a hlas mezi bojem a křehkostí.

Martina Hajdyla Lacová

Budeme si hrát, rozvíjet a posouvat možnosti svého těla v tanci. Bude nás zajímat, jak pracovat so svým tělem co nejefektivněji, jak uvolňovat napětí tam, kde není potřebné a přitom neubrat z fyzikality tance, jak rozvíjet technické možnosti a přitom neztrácet osobitost ve svém pohybovém projevu, jak využívat působení gravitační síly k pohybu v prostoru a přitom neztrácet kontrolu nad svým tělem.

Martina vystudovala Konzervatoř J. L. Belly v Banské Bystrici a Akademii múzických umění v Praze, obor Pedagogika tance. Během studií spolupracovala s mnohými českými a slovenskými choreografy (Marta Poláková, Mirka Eliášová, Šárka Ondrišová, skupina Debris) i ze zahraničními tvůrci (Ji-Eun Lee, Karen Foss, Ann van den Broek, Maya M.Carroll). Od roku 2010 působí jako tanečnice a pedagožka na volné noze. Kombinuje práci a tvorbu v domácím pražském prostředí se spolupracemi v zahraničních souborech. V Praze jí momentálně nejvíce zaměstnává domovská skupina ME-SA, kterou založila společně s tanečnicí a producentkou Karolínou Hejnovou před pěti lety, a soubory VerTeDance a NANOHACH. Ve Švýcarsku pracuje se souborem DA MOTUS! a v Norsku s Karen Foss Quiet Works. V letech 2011 a 2012 byla nominována na Tanečnici roku; její autorské sólo bylo v roce 2012 nominováno na cenu pro Taneční inscenaci roku 2012. V roce 2015 získala cenu pro Tanečnici roku za výkon v SuperNaturals.

 9.7. 2017 / 14:00 – 17:30 / workshop s Jeanem Gaudin / Zpětná vazba

Udělejte si výlet a zamyslete se s námi!

Festival KoresponDance, Žďár nad Sázavou

Kromě tréninků Vás srdečně zveme také na první ze série workshopů, které se budou zaobírat reflexí tvůrčího procesu. Jak můžeme pomoci umělcům poskytnutím zpětné vazby? Jak mně jako umělci může pomoci zpětná vazba mých kolegů nebo diváků?

Přednáška s praktickými ukázkami umělců, kteří jsou součástí projektu Fillimit, proběhne v rámci festivalu KoresponDance ve Žďáru nad Sázavou.

Cyklus setkání zabývajících se důležitostí zpětné vazby vyvíjí Studio ALTA ve spolupráce se SE.S.TA. – Centrem choreografického rozvoje.

Jean Gaudin (FR)

Jean Gaudin patří mezi “enfant terrible” francouzského tance 80. let. Po studiu u Maurice Béjarta či Carolyn Carlson se vrhl do vlastní tvorby, ve které kombinuje autorský tanec, pohyb, hudbu i video. Jeho práce nese rysy maximální různorodosti a otevření se jednotlivým druhům umění a uměleckého přemýšlení. Jeho dílo je proměnlivé, poetické a vysoce aktuální. Mimo vlastní choreografickou práci se extenzivně věnuje koučinku i mimo uměleckou sféru.

Přednáška i shlédnutí ukázek umělců z projektů Fillimit je zcela zdarma!

Po přednášce můžete shlédnout představení v rámci festivalu Korespondance:

18:00 / VerTeDance, Halka Třešňáková: Heroin West

20:00 / Lola Lince Experimental Dance Company: Studies and Fragments on Dreams III

NEBO

20:00 / Josef Nadj & Joelle Leandre: Penzum

Více informací na http://www.korespondance.cz/

9.-10.9. 2017 / 10:00-18:00 / Petr Tyc

Dílna pro začínající choreografy

Víkendový seminář a dílna pro začínající choreografy a ty, kdo o vlastní choreografické tvorbě uvažují. Zaměříme se na fázi předcházející praktickou tvorbu: hledání odpovědí na otázky proč a o čem chci tvořit a na volbu tématu. Vyzkoušíme si jednu z metod, jak zvolené téma uchopit.

Co získáte? Podněty, inspiraci… Doufám, že vám seminář pomůže vyvarovat se chyb a omylů, které je nesnadné odhalit, což by vám mohlo pomoci tvořit lepší díla.

Obsah ve zkratce: Proč chci tvořit? Znáš odpověď, nebo spíš odpovědi? Jsi si jistá/ý, že je upřímná?

O čem chci tvořit? Chceš se zabývat sama/sám sebou, svým vnitřním světem, svými zkušenostmi, zážitky, traumaty? Chceš se vyjádřit k něčemu vnějšímu, ke vztahům, společnosti…? Nebo bude tvoje téma samotná forma? Až najdeme odpovědi, budeme se ptát proč, a jaké důsledky ta která volba sebou nese.

Zajímá mě divák? Jestli ano, co má divákovi moje dílo přinést?

Co je umění? Nejde o definice. Je dobré hledat vlastní odpověď. Kdy jsi naposledy viděl/a choreografii, kterou bys nazval/a uměleckým dílem? Je tvůj cíl takové dílo vytvořit?

V rámci dílny si zvolíte každý několik témat, o kterých budeme diskutovat, a zpracujete esenci jednoho z nich – pokusíte se „zhustit svůj román na vizitku“.

Petr Tyc bude vaším průvodcem. Má mnohaleté zkušenosti a analytické myšlení, vždy si kladl otázky po smyslu tvorby své i druhých. Získal zkušenosti v renomovaných souborech jako tanečník, vystudoval choreografii. Má za sebou patnáct let kriticky ceněné práce choreografa a režiséra na předních scénách. Dál se vzdělával v humanitních vědách a psychologii, absolvoval roční studium tvůrčího psaní. Vytvořil vlastní rámcovou koncepci studia choreografie.

VSTUPENKY

 14.-16.9. 2017 / 10:00 – 13:00 / Stano Dobák

Strávil jsem hodně času spoluprací s různými tanečníky a choreografy a každá z nich dala mé tvorbě nové vrstvy, které bych chtěl na tomto workshopu sdílet. Po spolupráci s Davidem Zambranem, s nímž jsem působil jako tanečník a pedagogický asistent, se mým hlavním zájmem stala úzká spolupráce se skupinou. V posledních letech jsem dlouhodobě spolupracoval se Salvou Sanchis a během toho jsem účinkoval v několika představeních založených na improvizaci. Ve svých choreografiích rád pracuji s prvky syrové výbušnosti, opakování, vyčerpání, soustředění a expresivity. Toto budou pro nás hlavní cíle výzkumu.

VSTUPENKY

6.-8.10. 2017 / 10:00 – 14:00 / Martina Hajdyla Lacová & Lucia Kašiarová

VSTUPENKY

 

9.-13.10. 2017 / 10:00 – 17:00 / Julyen Hamilton: Vytváření tance – kompoziční a poetická bohatost

Pořádá Studio ALTA ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem

Výběr účastníků proběhl v květnu 2017 formou open call.

Ve svém pedagogickém působení zkoumá Julyen Hamilton kreativní jednání a techniky potřebné na jeho realizaci. Jeho práce sleduje jak věci vznikají, jak fungují a jak nám vzdělání, zkušenosti a intuice můžou pomoct vytvořit taková díla, jaká si přejeme. Tato metoda se přirozeně dotýká fyziologie, filozofie, kultury, představivosti a budoucnosti. V poslední době jsou největším zájmem Julyena Hamiltona kompoziční prvky jako čas, prostor, dramaturgie, hudba či hlas. Základem jeho práce je schopnost ovládat tělo a mluvit skrz něj v prostoru, dále pak pohyb a čas, koordinace těla a vztah k materiálům, které vytváří – a následně schopnost vše sdílet v představení.

Julyen Hamilton

Britský tanečník a pedagog Julyen Hamilton se tanci věnuje více než čtyřicet let. Ve skupinové i sólové tvorbě se převážně věnuje improvizovanému tanečnímu divadlu v duchu postmoderních pravidel. Divadlo vnímá jako přítomné místo transformace, vhledu a porozumění, v kterém jsou tanečníci, herci, hudebníci či světelní designéři vedeni ke komponování v bezprostředním okamžiku.

Improvizace je propracovaná a vytříbená dovednost, která umělci nabízí možnost nalezení a hlubšího zúročení vlastního tvůrčího materiálu.

www.julyenhamilton.com

www.allensline.com

www.soundcloud.com/julyenh

www.vimeo.com/julyenhamilton

Photo: © Patrick Beelaert

Proběhlé workshopy:

10.+11. 6. 2017 / CreWCollective (CZ): Tanečně-hudební workshop improvizace pod vedením Petra Vrby a Kateřiny Dietzové / V rámci festivalu TANEC PRAHA 2017

10/06, 10.00-17.30, Studio ALTA – workshop

11/06, 10.00-15.45, Studio ALTA – workshop

11/06, 16.00, Studio ALTA – veřejná prezentace workshopu

O tom, jak to chodí v situaci, kdy jste sami na jevišti bez předpřipraveného materiálu, máte vymezený čas a před vámi sedí diváci. O tom jaké jsou možné zdroje inspirace k představení tvořeném v momentu, jak vzniká v takové chvíli pohybový a hudební materiál, k čemu se performer vztahuje, jak žije každý moment svého představení, jak spolupracuje s dalšími elementy kromě své situace a svého těla/nástroje jako jsou zvuky, ticho, performující partner, specifický prostor, text apod.

Lektoři: 
Kateřina Dietzová (tanec), Petr Vrba (hudba)

Workshop je rozdělený do dvou dnů na sebe navazujících, je určen pro 10 tanečníků a 10 hudebníků a je zakončen veřejnou prezentací.

Praktické informace:


Pro hudebníky: jakákoliv zkušenost/zájem o hudbu a improvizaci. S potvrzením svého zájmu, prosím, uveďte, jaký nástroj budete během workshopu používat (možnosti neomezené: hlas, elektronika, klasické nástroje, netradičních nástroje atd.).

Pro tanečníky: jakákoliv zkušenost/zájem o tanec

Kurzovné: 500,-Kč

Registrace na workshop na alena.brozova@tanecpraha.eu.

Kateřina Dietzová – studovala tanec a choreografii na Duncan Centre v Praze a na SNDO v Amsterdamu v rámci exchange programu. Nyní pracuje hlavně jako tanečník/performer v různých projektech v Nizozemí a v České republice (pro Giulii Mureddu, Tabeu Martin, Sumako Koseki, Báru Látalovou, Zdenku Svitekovou a další), věnuje se jevištní improvizaci a vlastní tvorbě (Two Particles Hit Me in One Hartbeat, Analog). Je jedním ze zakládajících členů CreWcollective, pod jehož hlavičkou vznikly improvizační mezioborové projekty Moving Orchestra, ARTHUUR, Open Sunday a další.

Petr Vrba – patří mezi nejvýraznější osobnosti současné scény experimentální hudby a volné improvizace v ČR. Je jedním ze zakládajících členů několika improvizačních ansámblů, např. IQ+1, Pražský improvizační orchestr, Poisonous frequencies aj. Pravidelně vystupuje s tanečníky v projektu Moving Orchestra nebo v duu KaPe s Kateřinou Dietzovou. Koncem loňského roku vydal několik ceněných alb: Resonators s Georgem Cremaschim a Irene Kepl na britské značce Another Timbre, Torschlusspanik s Didi Kernem a Tomášem Procházkou na česko-finské značce Meteorismo, With Three Windows And Rain s Yan Junem, které vyšlo na taiwanské značce Kandala Records a v neposlední řadě album The Spoils tria Rouilleux.

12. – 16.6. 2017 / 10:00 – 13:00 / David Zambrano

Potřetí se do Studia ALTA vrátí světoznámý improvizátor venezuelského původu David Zambrano, jehož techniky Passing Through a Flying Low definovaly podobu současného tance tak, jak ho známe dnes.

Abychom si mohli vytvořit to správné prostředí pro improvizovaný tanec na jevišti, musíme být schopni vědomých rozhodnutí. Studenti budou během workshopu podněcováni k tomu, aby hledali vlastní kreativní myšlenky, propojovali tělo a mysl, čas a prostor. Budou se učit tančit s flexibilní myslí: tak vytvoříme materiál pro sóla, duety a skupinové situace. „Tanec je perfektní, když existuje vztah jednoty. Propojení nebe/tanečníka/země, minulosti/současnosti/budoucnosti a ženského/mužského vede k taneční zkušenosti, která je vzrušující pro tanečníky i diváky.“ Určeno tanečníkům se zkušeností improvizace na jevišti.

David Zambrano je významnou osobností mezinárodní taneční komunity. Jeho tvorbu ovlivňuje vášeň pro mezikulturní výměnu. Jako pedagog a performer působí po celém světě, díky čemu je prostředníkem mezi mnohými kulturami a ve svých projektech propojuje umělce z celého světa. Inspirativní pedagog, vášnivý improvizátor, vynikající tanečník a inovativní choreograf Zambrano významně přispěl do oblasti tance a ovlivnil ho v mnoha ohledech. Jeho techniky „Flying Low“ a „Passing Through“ jsou z jeho posledních inovací, které pomohli improvizovanému tanci posunout se do vzrušující budoucnosti. Za svou dvacetiletou kariéru profesně navštívil přes 40 zemí a jeho umění se učilo neuvěřitelných 25.000 studentů. David Zambrano je taneční a pedagogická legenda, jehož pedagogický systém založený na vztahu tanečníka k zemi vzalo za své mnoho škol a skupin současného tance: P.A.R.T.S., Ultima Vez, Sasha Waltz and Guests ad. Zambrano se jako pedagog vrací do Studia ALTA již potřetí – naposledy zde zároveň vytvořil dílo Ceviche se souborem VerTeDance a kapelou Zrní.

Více informací na www.davidzambrano.org

22. – 26.5. 2017 / 10:00 – 17:00* (oběd 13:00 – 14:00) / Karine Ponties

*v úterý 9:00 – 15:30

Francouzka usazená v Belgii Karine Ponties do ALTY přijede vyučovat seminář zaměřený na improvizaci a kompozici jako základ tvůrčího procesu. Karine Ponties má za sebou bohaté zkušenosti s vedením mladých tvůrců během kreativního procesu – naposledy takto pracovala na pozvání Pierra Nadaud na JAMU. Workshop bude prvotním impulsem pro další ročník studentských rezidencí, které proběhnou v létě 2017.

Výzkum je jako překlad. Překlad, přepis (nejenom nás ve světě, ale i světa v nás) je jako mediace mezi pluralitními kulturami a lidskou jednotou. Podstatou tohoto překladu je přeložit cizince v nás. Tento jazyk vychází z těla, ve kterém je několik jazyků, protože tělo má více tužeb.

Cílem workshopu nebude tanec jako takový (v estetickém či formálním slova smyslu). Tanec bude nástrojem těla, který bude zkoušet jeho limity, identity a možné budoucnosti. Jde o proces vnitřní transformace, který je podněcovaný aktuálně žitou zkušeností.

Tento pohybový workshop bude místem koncentrace, kde se budou prolínat tělesné výzvy a představivost. Budeme zkoumat, improvizovat, a zkoušet různé kompozice. Budeme podněcovat představivost každého účastníka tím, že mu nabídneme prostředky, které může měnit. Od každého účastníka se očekává, že si bude hrát s různými médii – s textem, fotkami, malbami, událostmi, formami, barvami, materiály, zvířaty či přírodními elementy – protože naše tělo se skládá z prvků, které vznikají z našich zkušeností a pocitů (co jsme slyšeli, viděli, osahávali či ochutnávali).

Každý člověk má možnost vytvořit různé choreografické světy v průběhu improvizace a konstrukce (individuální a/anebo kolektivní). Ty mohou být divadelní i formální, banální i stylizované, jednoduché i složité, extravagantní i střízlivé, velké i malé, emotivní i chladné.

V průběhu divokých, spontánních a instinktivních kolektivních improvizací se účastníci workshopu naučí zachovávat rovnováhu mezi strukturou a riskem, naučí se přijímat chyby a odchylky, či zachovávat si hravost.

Karine Ponties má na svém kontě přes třicet scénických projektů, díky nimž, a jejich nezaměnitelnému poetickému rukopisu, patří k nejznámějším evropským tvůrcům na poli tanečního a pohybového divadla. Původem Francouzka trvale žijící v Belgii studovala tanec v Barceloně, poté absolvovala slavnou školu Mudra Maurice Béjárta. Než v roce 1996 založila vlastní soubor Dame de Pic, působila v předních evropských souborech jako tanečnice a performerka (např. v souboru Mossoux-Bonté).  Řada jejích děl, jako Brutalis (2002), Holeulone (2006), Mi non sabir (2004) a další byla uvedena v Česku díky Tanci Praha.

15. – 17.4. 2017 / 10:00 – 16:00 / Francesca Pedulla: Axis Syllabus

Poprvé do ČR přijede Francesca Pedulla, italská tanečnice, choreografka a pedagožka, která propojuje živelný africký tanec s technikou Axis Syllabus – metodou využívající maximální pochopení anatomické pozice páteře jako základní osy lidského těla.

Workshop reflektuje probíhající výzkum principů Axis Syllabus – metody, která se soustředí na komplexní architekturu těla a na to, jak může být tělo dynamické a senzitivní. Každý pohyb je výsledkem kontinuálního přizpůsobování se vnějším a vnitřním podmínkám. Prostřednictvím výzkumu biomechaniky, hudebnosti, prostorových vztahů a v rámci kolektivních diskuzí nabídne workshop účastníkům základ a souhrn doporučení na všech úrovních. Workshop se bude věnovat improvizaci a kreativním hrám, které usměrní expresivní potenciál individuálního a kolektivního těla, které bude dále zkoumáno v sérii pohybových frází. Více informací o Axis Syllabus: www. axissyllabus.org

Francesca Pedullà je tanečnice, choreografka, pedagožka a nezávislá kurátorka. Studovala dějiny divadla v Janově, jako odbornice na expresivitu afrického tance získala profesuru na Centre Artistique 6-éme Parallel – FEIDA Bordeaux. Několik měsíců žila v Beninu. Je aktivní členkou výzkumné komunity Axis Syllabus a certifikovanou lektorkou této metody. Od roku 2005 realizovala jako choreografka několik uměleckých projektů v Evropě a Beninu. Momentálně žije v Berlíně a působí v celé Evropě, Izraeli, Brazílii, USA, Kanadě a Beninu. Více informací: www.francescapedulla.org.

11. 4. 2017 /  10:00 – 12:00 /  GYROKINESIS® (organizuje Tanec Praha, z.ú.)

Přijďte si protáhnout tělo a vyzkoušet tréninkovou metodu GYROKINESIS® pod vedením Josefine Wosahlo!

GYROKINESIS® je metoda trénování těla a pohybu vyvinutá Juliu Horvathem v letech 1970/1980.

Za pomoci mnohostranných cviků páteře kombinovaných s různými technikami dýchání, je tělo postupně aktivováno a zesiluje. Lekce je rozdělena do tří částí, začíná cviky na židli, pokračuje pohybovým cvičením na zemi a vestoje. Je založena na pohybech páteře v rámci celého těla, které se aktivuje a postupně zesiluje.

Josefine Wosahlo, narozena 1985, je tanečnice, lektorka tance, manažerka produkce the guts company, kterou spoluzaložila s Johannou Roggan v roce 2013. Již během studií se seznámila s metodou GYROKINESIS® a roce 2016 se stala její lektorkou.

Kapacita lekce je omezená. Registrace nutná na: zuzana.hajkova@tanecpraha.eu

31.1. 2017 – 4. 2. 2017 / Dr. Guy Cools: Workshop taneční dramaturgie

Workshop organizuje Tanec Praha z.ú. ve spolupráci se Studiem ALTA.

Workshop nabídne praktické nástroje a cvičení, která účastníkům umožní reflektovat, hodnotit a nakonec i proměnit svůj tvůrčí přístup. Nad symboly kříže, kruhu a labyrintu budeme diskutovat klíčové polarity tvůrčího procesu, tedy vnímání, tvorbu, intuici a prožívání. Skrze praktická cvičení i čistě fyzickou aktivitu budeme zkoumat, jak přínosná může v tomto ohledu být postava dramaturga – i její možné podoby – svědek, partner v dialogu, střihač. Mimo jiné se zaměříme na proces střihu a roli rytmu a přechodů.

Zaměříme se:

– na vnímání (co hledám?)
– artikulaci (jak se vyjádřit tak, abych co nejlépe dosáhl/a toho, co hledám?)
– interdisciplinární metody (jak pracují umělci v jiných oborech a jak mohu tyto metody transponovat do své oblasti působení?)

Cílem workshopu je otevřít účastníkům nový pohled na jejich vlastní tvůrčí a choreografickou metodu a zahrnuje individuální koučování konkrétních prací jednotlivých účastníků.

Dr. Guy Cools je taneční dramaturg, v současné době působí jako docent na výzkumném institutu Arts in Society v Tilburgu a jako hostující profesor na univerzitě v Gentu. Jako taneční kritik, kurátor a dramaturg spolupracoval s řadou výrazných osobností taneční scény, mezi něž patří Koen Augustijnen (BE), Sidi Larbi Cherkaoui (BE), Danièle Desnoyers (CA), Lia Haraki (CY), Akram Khan (UK), Arno Schuitemaker (NL) nebo Stephanie Thiersch (DE). V poslední době mu vyšly dvě zásadní publikace – The Ethics of Art: ecological turns in the performing arts (Etická rovina umění: nástup ekologického přístupu v živém umění; spolu s Pascal Gielen, 2014) a In-between Dance Cultures: on the migratory artistic identity of Sidi Larbi Cherkaoui and Akram Khan (Na rozmezí tanečních kultur: aspekt migrace v uměleckém vyjádření Sidi Larbi Cherkaouiho a Akrama Khana, 2015). V současné době žije ve Vídni.

Dopolední program (9 – 13h) společná práce všech účastníků (praktické úkoly).
Odpolední program individuální koučink konkrétních prací účastníků
(max. dva za den; v prostorách, kde umělci běžně na svém aktuálním projektu
pracují – umělci si prostor zajišťují sami popř. po dohodě s pořadateli)

Workshop je určen pro choreografy/choreografky aktuálně v procesu tvorby díla (individuálně či ve dvojici s jiným umělcem – např. dramaturgem, tanečníkem apod.). Kapacita workshopu je limitována.

Cena: 500,-Kč / osoba za I. blok

Prosíme o Vaši rezervaci na e-mailu alena.brozova@tanecpraha.eu, nejpozději do 4. 12. 2016. Účastníci workshopu budou vybráni na základě zaslaného CV (max. 1 strana) a motivačního dopisu (max. 1,5 strany), nejlépe v angličtině.

***POZOR, UZÁVĚRKA PŘIHLÁŠEK PRODLOUŽENA DO 15.12.!***

V motivačním dopise, prosíme, zodpovězte na otázky:

Čím by byla účast na workshopu pro Vás přínosná?
Jaké cíle byste chtěl/a dosáhnout účastí na tomto workshopu?
Pakliže si přejete účastnit workshopu společně s někým dalším z tvůrčího týmu, kdo by to byl?

Pořadatel: Tanec Praha z.ú.

Partneři: PONEC – divadlo pro tanec, Studio ALTA

Za podpory: MK ČR, MHMP, MČ Praha 3, Zastoupení vlámské vlády v ČR

Logo_vlámské

VÍCE INFORMACÍ

21.-22.1. 2017 / Pokročilý zvukařský kurz

Kurz se zaměřuje na prohloubení dovedností při práci se zvukem – naučíte se dokonale ovládat mixážní a monitorový pult, vylepšíte své schopnosti zacházení s mikrofonem, naučíte se, jak nejlépe vše rozmístit na pódiu a proberete nejčastější problémy při živém zvučení. Kurz je ryze praktický – pod vedením zkušeného lektora Jana Dubna se naučíte zvučit živou kapelu. A jako bonus si budete moci tyto schopnosti prověřit naostro – během hodinového live koncertu.
Přihlášky na www.art-gate.cz.

23.- 27.1. 2017 / 10:00 – 13:00 / Jos Baker

Britský tanečník, bývalý člen světoznámého souboru Peeping Tom, přijíždí učit do Prahy specifickou kombinaci improvizačních cvičení a techniky současného tance.

Workshop je rozdělen do dvou částí, první část se bude věnovat základem Fyzikologie, která nahlíží taneční techniky skrz fundamentální principy pohybu těla v prostoru a jeho proměnu na komplexní taneční materiál. Fyzikologie se snaží o lepší pochopení fyzikálních principů propojení těla a podlahy, sjednocení a izolování těla pomocí představivosti. Tyto zásady se pak využívají v detailních a fyzických tanečních frázích.

Ve druhé části se bude lektor věnovat Trajektoriím. Jde o systém analýzy improvizace a pohybu, který je odvozený z techniky Passing Through Davida Zambrana a z improvizačních technik Williama Forsytha. V průběhu týdne budou tanečníci vedeni k novému chápaní pohybu z pohledu geometrie. Na začátku se bude pracovat s komplexním systémem pohybu jednoho těla, následně skupiny a postupně se tyto dva principy propojí.

VSTUPENKY

26. – 27.11. / 10:00 – 16:00 / Lenka Vagnerová & Company

Workshop je otevřený pro tanečníky, herce s taneční a pohybovou zkušeností, studenty tanečních i hereckých škol. Dílna pod vedením kmenových tanečníků souboru Lenka Vagnerová & Company Andrey Opavské a Michala Heribana zaměřená na pohybové principy a práci souboru LV&C. Začátek workshopu odstartuje trénink sloužící k fyzické přípravě a vybudování pohybových kvalit. To vše následně využijeme v partneringu. Budeme se věnovat konkrétním fragmentům, hledat fyzické možnosti a hranice vlastního těla, dáme prostor principům, na kterých jsou choreografie a představení Lenky Vagnerové vybudovány.

Andrea Opavská: tanečnice a pedagožka, aktivně působící na současné taneční scéně, stálá členka souboru LV&C. Působí jako interní pedagog současného tance, katedra tance na HAMU. Na festivalu Česká taneční platforma získala cenu Tanečnice roku 2014 za představení La Loba a v roce 2015 byla nominována na Cenu Thálie za představení Gossip.

Michal Heriban: slovenský tanečník a performer s dlouholetou zkušeností na Slovenské i mezinárodní scéně. S LV&C spolupracuje od roku 2015. Účinkuje v představení Gossip a Lešanské Jesličky.

Lenka Vagnerová: působí jako nezávislá choreografka, taneční pedagog a tanečnice na současné české a zahraniční taneční scéně. V roce 2012 založila soubor tanečního divadla Lenka Vagnerová & Company. Existenční otázky, naléhavost témat vztahu člověka ke zvířatům a okolí, hra se skutečností a fantazií jsou charakteristické pro tvorbu LV&C. Lenka klade důraz na preciznost pohybových kvalit a detailů, využívá sílu a dynamiku skupiny, hledá fyzické možnosti a pohybové hranice vlastního těla. Soubor pravidelně spolupracuje s tanečníky, herci i hudebníky.

Cena workshopu je 1 700 Kč, v ceně je zahrnuta vstupenka na jakékoliv představení souboru Lenka Vagnerová & Company do konce roku 2016.

Místo si rezervujte na info@lenka-vagnerova.cz , nejpozději do 22.11.2016.

www.lenka-vagnerova.cz

22.1.2016 – 13.11.2016 / Zuna Vesan Kozánková: Medicína v tanci

Série víkendových workshopů, které propojí současný tanec a kontaktní improvizaci se zaměřením na zdraví tanečníků podle principů čínské medicíny.

22.-24.1. 2016

Záznam z prvního workshopu ZDE.

1.-3.4. 2016

3.-5.6. 2016

23.-25.9. 2016

11.-13.11 2016

Časy tréninků:

pátek 17,00 – 20,00

sobota 10,00 – 18,00 s 90 min přestávkou na oběd

neděle 9,30 – 15,00 s 90 min přestávkou na oběd

Naučte se orientovat se ve zdravotních otázkách svého těla se Zunou, aktívní tanečnicí, pedagožkou a praktikantkou shiatsu, čínské medicíny a qigongu!  V každém ročním období (čínská medicína jich rozlišuje pět) se zaměříme na potřeby lidského těla v dané sezoně, opřeme se o teorii pěti elementů (jedné ze základních teorií čínské medicíny) a to vše přes pohyb, současný tanec, improvizaci a qigong.

CENA:

7.000 Kč / celý kurz (70 hodin)

2.400 Kč / jeden víkend (14 hodin)

Studenti: 6.000 Kč / 1.800 Kč

Rezervujte si své místo zde!

anatomy1

Zuna Kozánková vystudovala Taneční Konzervatoř a Vysokou školu múzických umění v Bratislavě, školu Shiatsu KI a odbor akupunktury a moxibusce na Univerzite Guang Ming Beijing v Praze. Intenzívně se věnuje studiu čínské medicíny, qigongu a taoizmu a jejich interaktivnímu propojení s pohybem lidského těla. Je praktikantkou japonské terapie Shiatsu, 9 let vede vlastní „Školu shiatsu“ na Slovensku. Zuna vyučuje již 25 let, během kterých vyvinula jedinečný styl práce s lidským tělem, založený na zkušenostech s anatomií lidského těla a toky energie v něm. Tyto poznatky propojuje s univerzálními principy taoizmu, a tím přináší svým studentům nové zkušenosti s pohybovou inteligencí. Je vyhledávanou učitelkou pracující v Bratislavě, Praze, Salcburku, Vídni, Leeds, Freiburku, Vratislavi, Bangkoku a Pekingu.

Více se dočtete na danceandmedicine.wix.com/zuna

17. – 20.11. / 10:00 – 13:00 / Renan Martins de Oliveira: Dancing In The „Now“

Záměrem workshopu je zpochybňovat existenci formy jako takové. Můžeme nechat formu, aby se zjevila jako výsledek záměru, v opozici k její čisté demonstraci skrze technicky dokonalé tělo? Jak můžeme být přítomni tady a teď a zažít tak okamžik “bezčasí” skrze plnou přítomnost?

„Rád vidím tělo jako komunikační kanál, shromaždiště vzpomínek, emocí a energie. Takové tělo má různorodá gravitační centra, která mohou fungovat nezávisle na sobě z hlediska rytmu a kvality pohybu, vytvářejíce tak novou logiku pohybu. Mým cílem je posunout dále osobitý pohybový slovník každého z tanečníků pomocí různorodých fyzických impulzů, které budou přicházet buď skrze práci s partnerem, nebo vlastní fantazií.“

VSTUPENKY

6.11. / 12:00 – 15:00 / Anna Sedláčková, Daniel Raček: Elegance kvantové fyziky

Workshop je zaměřený na zkoumání otevřených pohybových forem s vybranými tématy z kvantové fyziky. Je určen všem se zájmem o pohyb a pohybový výzkum. Workshop je rovněž praktickou pozvánkou na představení Elegance kvantového králíka, pohybově – taneční experimentování s kvantovou teorií a s vnímáním lineární a nelineární podstaty reality. ČVUT FEL, 7.11.2016 v 19.00.

Lektoři workshopu jsou dlouholetí spolupracovníci v oblasti performance a pohybového výzkumu. Anna Sedlačková, certifikovaný BMC practitioner, performer a tanečný pedagog a Dano Raček, tanečník, performer, improvizátor a taneční pedagog. Anka a Dano sdílejí fascinaci přírodními zákony a jejich paralelami ve fyzickém pohybu. V minulosti se oba umělci ponořili do pohybového průzkumu / výzkumu vědeckých témat z oblasti kvantové fyziky a embryologie. V posledních letech se jejich spolupráce přímo zaměřuje na zkoumání  otevřených pohybových forem, ve kterých propojují pohybové improvizace a mluvené slovo.

Dalším důležitým zdrojem jejich vzájemného tvořivého výzkumu je jejich somatický přístup k pohybu. V somatickém přístupu je pohyb vytvářený zevnitř, dotýká se, ale i odráží mnoho různých aspektů fyziologických procesů probíhajících v každém jednotlivci. Nabízí způsoby, jak zdokonalit různé úrovně vnímaní prostřednictvím známých a taky mnoho neznámých smyslových „kanálů“.

Mgr. art. Anna Sedlačková ArtD., je pedagog na Katedře taneční tvorby VŠMU a přes 20 let působí v oblasti nezávislé scény současného tance u nás a v zahraničí.

Mgr. art. Daniel Raček je hrdým absolventem matematicko-fyzikální fakulty UK v Bratislavě a jako profesionální tanečník působí již přes 20 let. Za svou práci byl v roce 2006 oceněný cenou Philip Morris / Květ baletu. Momentálně působí v tanečních uskupeních v Norsku, v Čechách a na Slovensku.

Cena: 400 Kč, studenti 300 Kč, studenti ČVUT 200 Kč. Prodej na místě před workshopem.

Lenka Vagnerová & Company: Podzimní otevřené tréninky v ALTĚ

Otevřené tréninky jsou vedeny špičkovými pedagogy, jakými jsou např. Věrka Ondrašíková, Dorka Hoštová, Nataša Novotná, Lenka Vagnerová a jsou určeny pokročilým a profesionálním tanečníkům.

Vzhledem k omezené kapacitě míst, rezervace nutná na email: info@lenka-vagnerova.cz, vstupné na trénink je 200 Kč. Tréninky probíhají v délce 90 min.

začínáme 27.8.2016 / ROZPIS TRÉNINKŮ

Trénink 19.10. je zrušený! Děkujeme za pochopení.

Partnerem tréninků je Studio ALTA.

LVC

22. – 23.10. / 9:00 – 13:00 / Milan Herich: Down by Spiral

Náplní workshopu je zkoumání různých možností pohybu skrz střídání pohybů v oblouku a ve spirále. S využitím každodenních pohybů, jakými jsou chůze, běh či pohyby na zemi, budeme v hravé atmosféře rozvíjet intenzivní a individuální pohybový materiál. Účastníci budou překračovat překážky zapojením celého těla, definovat gravitaci a zkoumat možnost transformace a adaptace vůči prostoru, kolektivu i osobním výzvám. Pokusíme se zvýšit svou schopnost rychlého a efektivního pohybu díky experimentům, cvičením a opakování.

VSTUPENKY

22. – 25.9. / Maćko Prusak

Workshop probíhá ve spolupráci s festivalem This Is Poland! Tohle je Polsko!

22.9. / 10:00 – 15:00

23.9. / 15:00 – 20:00

24.+25.9. / 10:00 – 18:00

Účastníci se během workshopů budou na základě asociací a dekonstrukce stereotypů zabývat problematikou polské identity a obrazem Polska v zahraničí. Tanečně-herecké úlohy bude předkládat Maćko Prusak, choreograf a režisér, který se pohybuje na pomezí různých druhů umění: dramatického divadla, současného tance, performance. Chceme se zaměřit na téma polské identity z různých úhlů: z pohledu Poláků žijících ať už v Polsku nebo v zahraničí, ale i z pohledu cizinců.

K účasti na workshopu zveme profesionální tanečníky i herce. Účast na workshopu je zdarma, počet míst je omezen. Přihlášku a motivační dopis (v angličtině) posílejte do 12. září na adresu: a.kurek@fundacjaperformat.com

Do 15. září oznámíme výsledky. Závěrečná prezentace výstupu z workshopů se bude konat 25. září.

Maćko Prusak – herec, mim, choreograf. Debutoval jako herec (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego). Již 10 let se zabývá tvořením choreografie a scénického tance v činoherním divadle. Jako choreograf trvale spolupracuje s Janem Klatou. Za svoje první autorské představení KLAUS DER GROSSE obdržel na 31. Přehlídce herecké písně ve Vratislavi (2010) Grand Prix Nurtu Off. Je laureátem ceny Kulturalna wrocławska Gazeta Wyborcza WARTO (2010). Režisér představení Noc bez měsíce na základě knihy Etgara Kereta a Širy Geffen (Wrocławski Teatr Lalek, 2015) i Bakchantky podle Eurípida, jejichž premiéra je plánována na 10. června 2016 ve Vratislavském Divadle pantomimy.

Více informací o projektu This is Poland! 

Letní tréninky pro všechny taneční nadšence!

12. – 14.7. / Michal Záhora

19. – 21.7. / Věrka Ondrašíková

16. – 18.8. / Soňa Ferienčíková

Vždy 19:00 – 20:30

Přijďte si zatančit, protáhnout se, zaimprovizovat, vybláznit, zaskotačit a sdílet radost z pohybu!

Cena: 170 Kč / 1 lekce, 300 Kč / 2 lekce, 400 Kč / 3 lekce

Rezervace: rezervace@altart.cz

Michal Záhora

Příroda je v rovnováze ne statické, nýbrž dynamické. Na lidské tělo působí jedna z nejzákladnějších přírodních sil – gravitace a jeho pohyb je proto organizován dle tělesných těžišť. Uvědomění si těchto tělesných těžišť a jejich usouvztažnění vytváří harmonii pohybu. Takto harmonický pohyb bude zároveň plně využívat vlastního potenciálu a bude energeticky úsporný.

Michal Záhora absolvoval Konzervatoř Duncan centre (2003). Poté byl v angažmá norského národního souboru Carte Blanche (díla Amandy Miller, Ohada Naharina, Iny Christel Johannessen), v souboru Roberta Zappaly v Itálii (2004) a ve Scottish Dance Theatre (2006-08), kde se systematicky věnoval pedagogické praxi a vedl semináře na školách. V letech 2009-13 byl ředitelem Konzervatoře Duncan centre. Michal se kontinuálně věnuje choreografické tvorbě. Během jedenácti let vytvořil sedm autorských děl, za které byl nominován na Cenu SAZKY za objev v tanci, Cenu Thalie, výroční ceny Opera plus. Průběžně od roku 2008 vede vzdělávací semináře pro profesionály, studenty tanečních škol nebo pro pedagogy a účastníky celorepublikových přehlídek amatérského tance a základních uměleckých škol.

Věrka Ondrašíková

Workshop je určen profesionálním i amatérským tanečníkům, hercům a všem dalším zájemcům o současný tanec. Lekce vychází z technik současného tance, zaměřuji se na práci s podlahou (floorwork), pracuji s nekonečnou energií těla a jeho dynamikou. Úroveň je mírně pokročilá až pokročilá.

Vystudovala výtvarné gymnázium a poté obor choreografie na pražské AMU. Jako tanečnice se podílela na projektech českých a zahraničních choreografů. Získala cenu „The most outstanding dancer” na festivalu Masdanza na Kanárských ostrovech a nominaci v soutěži Das beste deutsche Tanzsolo v Lipsku. Hostovala mj.v divadle Komedie (Klára S. – režie David Jařab). Její představení byla uvedena na festivalech Tanec Praha, Biennale de la danse v Lyonu, na festivalu Aerowaves v Londýně, Aerodance v Amsterdamu, Cynetart v Drážďanech a Masdanza na Kanárských ostrovech (I. cena za skupinové dílo). Jako rezidenční choreografka pracovala v Mexiku, Německu a ve Francii. Vytvořila choreografii k Havlovým Antikódům na Nové scéně, které byly v roce 2013 uvedeny ve Washingtonu, Miami a New Yorku. Nový projekt  GUIDE získal Cenu diváků, Cenu za světelný design a cenu pro hlavního interpreta Jaro Ondruše na festivalu Česká taneční platforma 2016. V únoru letošního roku vedla týdenní workshop pro teenagery společně s britským režisérem Mikem Bellem v Birminghamu. V současné době působí jako externí pedagog profesionálních souborů (Laterna Magika, Lenka Vagnerová@Company) a vyučuje na pražské AMU.

Soňa Ferienčíková

Workshop je určen všem milovníkům současného tance, profesionálům i amatérům. V průběhu lekce se budeme věnovat technickým cvičením, které pracují se základními principy současného tance se speciálním zaměřením na oči a spirály v těle. Tyto principy budeme později rozvíjet v taneční části lekce, kde si budeme hrát s fixovaným materiálem a principy improvizace.

Soňa Ferienčíková je slovenská tanečnice, performerka, pedagožka a zakladatelka občanského sdružení BOD.Y / www.bodyngo.com /. Profesionální vzdělání získala na Taneční konzervatoři Evy Jaczové v Bratislavě a dále pokračovala studiem na pražské AMU, Královské konzervatoři v Antverpách a prestižní Salzburg Experimental Academy of Dance v Rakousku. Soňa je rovněž certifikovanou instruktorkou Pilates (Steele Pilates, NYC). Kromě současného tance se věnuje i experimentálnímu a dokumentárnímu divadlu a tanečnímu filmu. V průběhu studia a profesionální kariéry měla možnost spolupracovat s mnoha  slovenskými i zahraničními choreografy, režiséry a skupinami jako například: Juan Manuel Ramos Avilla (MEX), Ivana Dukic (YU), Marc Vanrunx (BE), Filip Van Huffel (BE), UNITED-C Company (NL), T.R.A.S.H Dance Collective (NL), VerTeDance (CZ), Spitfire Company (CZ), Renan Martins de Oliveira (BE/BR), Lucia Kašiarová (CZ/SK), Davide Sportelli (IT), Jaro Viňarský (SK), Peter Šavel (BE/SK), Petra Fornay (SK), Marold Langer-Philippsen (DE) a dalšími.

22. – 26.8. / 10:00 – 13:00 / Peter Šavel: Skrz tělo k uvědomění

Workshop je určen profesionálním tanečníkům i úplným amatérům. Skrz tělo jako primární fokus se podíváme na způsoby sebepoznání, tendence v chování a přístupu k řešení problémů a tendence v kreativních procesech. Hravě a v bezpečném prostředí se začneme stavět strachu, obavám ze selhání a předsudkům, které stojí v cestě naší plné kapacitě, tvořivé energii a kreativní svobodě. I když se primárně zaměříme na sebe, budeme zkoumat svůj potenciál spolu, v bezpečí a opore skupiny, připomínajíc si, že nejsme izolovaní, ale propojení v kreativitě a lidské lásce.

VSTUPENKY

4. – 7.7. / Pohybový výzkum v rámci letní rezidence ve Studiu ALTA pod vedením Nely Kornetové

Staňte se aktivní součástí tvůrčího procesu na představení MINE, který bude v Praze připravovat mezinárodní skupina umělců pod vedením Nely Kornetové! Proces probíhá v angličtině. V případě zájmu zašlete stručné CV na adresu karolina@altart.cz.

Pilotní projekt “MINE” by T.I.T.S.:
MINE : bohatý zdroj
MINE : něco, co mi patří
MINE : mina, výbušné zařízení
MINE : rýt či hloubit za účelem získání něčeho vzácného
„Mine“ je pilotním projektem nezávislé skupiny T.I.T.S. (CZ/NOR/SWE), která si tentokrát klade za
cíl prozkoumat vztah lidí k vlastnictví a teritorialitě hluboce zakořeněné v našich instinktech, a
zároveň to, jak ovlivňují naše držení těla, pohyb, hlas a prostorové vnímání. Formálně projekt bude
směřovat k něčemu, co bychom mohli nazývat „fyzická opera“ či „taneční koncert“.
T.I.T.S. chtějí porovnávat své individuální zkušenosti s významem slov „vlastnit, mít“ a územními
nároky v historii. Chtějí se tak dotknout pod-témat, instinktů a emocí, které se publika mohou přímo
osobně týkat.
Během letní residence/workshopu ve Studiu ALTA se chceme zaměřit na práci s gestem, kvalitou
pohybu a jejich provedení ve spojení se zvukem a hlasem, které souvisejí s daným tématem. Tento
workshop bude bádáním a experimentem na pomezí forem. Jak vypadá „fyzická opera“ či „taneční
koncert“?

Projekt podpořil Arts Council Norway/ Kulturrådet.

16. – 20.5.2016 / 9:30 – 16:00 / Jaro Viňarský: Ve stavu klidu v pohybu

Slovenský choreograf a tanečník, držitel prestižní americké ceny Bessie Award (2013) a Ceny Sazky za objev v tanci (2006), povede intenzivní workshop, který se stane impulsem pro letní studentské rezidence v ALTĚ.

Jak poznáš, jestli jsi v pohybu anebo v klidu?

Na tomto workshopu budeme zkoumat stav klidu a budování pohybu směrem k plné kinestetické zkušenosti tance. Budeme pracovat formou sóla, duetu a skupiny. V naší práci půjde především o důraz na přímou zkušenost, podpořenou improvizačním přístupem k tvorbě.

Jako témata pro hledání pohybového slovníku budeme využívat techniky jako například:

Čtyři tělesné pozice vnímavosti: ležení, sezení, stání a chození

Small Dance: zkoumání vlastní historie pohybu

Známý a Neznámý tanec: zkoumání vlastního pohybového jazyka

Kompozice jako objasnění: zkoumání fenoménu tance – jak tanec vyjadřuje emoce, vztahy, jak vypráví příběhy velmi svěžím a nekonvenčním způsobem, jak uvolňuje stereotypy, převahu racionálního způsobu vnímaní a jak narušuje lineární logiku chápání

V závěru workshopu si vyhradíme čas na formu Dialogu podle fyzika Davida Bohma, v centru kterého stojí Ticho jako společný základ pro komunikaci, porozumění, nalezení jasné artikulace pro zažitou zkušenost, smysluplnou a konstruktivní zpětnou vazbu.

Tento workshop je určený pro všechny s vážným zájmem kreativně a hlouběji zkoumat taneční trénink. Některé z technik patří k extrémním formám zkušeností, jelikož jsou definované délkou jejich trvání, jako například stát v klidu jednu hodinu.

Předchozí taneční zkušenosti nejsou nutné.

English friendly.

Rezervujte si své místo zde!

20., 21., 22., 25.4. / Choreografické fórum Aneb pojďme analyzovat choreografii

Moderované diskuze zaměřené na analýzu tance a tvůrčího procesu ve spolupráci se SE.S.TA / Centrum choreografického rozvoje. Lekce povedou zahraniční lektoři Mara Serina (IT), Roberto Fratini Serafide (IT/Šp.) a Kristof Farkas (HU).

15. – 17.4.2016 / Michael Simon: Světlo – tělo – prostor – pohyb

Německý režisér, scénograf a light designer povede víkendový workshop na téma rytmu a dynamiky světel v tanečním představení. Workshop ve spolupráci s Institutem světelného designu propojí svět tance a divadelní techniky. Součástí workshopu je také diskuse s Michaelem Simonem 16. dubna od 17:00 do 19:00, která je volně přístupná.

15. 4.: 17.00-21.00
16. a 17. 4: 10.00 – 18.00

Světlo je často nejsilnější vizuální prvek v pohybovém představení. Zásadně ovlivňuje, jak bude tanečník i choreografie vypadat, vzbuzuje emoce, definuje prostor představení, tvoří tempo a rytmus inscenace.

Tento workshop se zaměří na propojování světla a akce na scéně skrze improvizační přístup ve vztahu světlo – pohyb, na vzájemný vztah operátora (designéra) a performera, jejich „napojení” a interakci při vytváření vizuality představení. Na principy dynamiky pohybu vůči světelným změnám a naopak. Workshop je určen jak pro tanečníky a choreografy, tak pro light designéry a techniky.

Během workshopu se pokusíme zodpovědět následující otázky: Může být světlo partnerem umělci na scéně? Jak moc si má performer uvědomovat přítomnost světla? Spoluvytváří světlo nějak prostor?

Michael Simon je německý světelný designér, scénograf a režisér. Absolvoval studium scénografie ve Stuttgartu v letech 1978 – 1981. Už jako student realizoval v newyorkských galeriích několik performancí, což jej přivedlo k zájmu o světelný design. V roce 1981 v New Yorku představil dílo s názvem Memories Can’t Wait, k němuž napsal scénář a které režíroval. Jeho scénický a světelný design byl uváděn po celé Evropě, v Austrálii, Kanadě, USA, Japonsku i Číně.

Od roku 1992 pracoval jako světelný výtvarník pravidelně s Williamem Forsythem (choreografie Gänge, LDC, Isabelle’s Dance, Impressing The Czar, Limb’s Theorem). Poté navrhoval scénická řešení v divadlech v Berlíně, Hamburgu, Düsseldorfu, Frankfurtu, Darmstadtu, Freiburgu, Wuppertalu a Kielu. Spolupracoval i s Jiřím Kyliánem na choreografiích Sint Joris rijd uit, Kaguyahime, Whereabouts Unknown, Wings of Wax, Zugvögel nebo spektakulární choreografii Arcimboldo, která hostovala v roce 2000 v Praze.

Od roku 1990 se věnuje navrhování světel a scénografie i pro operu – spolupracoval s Pierrem Audim, Peterem Greenawayem nebo Christofem Nelem. Jako operní režisér a designér uvedl inscenace v Basileji, Brémách, Bonnu, Norimberku, Mannheimu a v pařížské opeře, věnuje se též činoherní režii. Michael Simon řadu let vyučuje jevištní a světelný design, mezi roky 1998 a 2004 na Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe, od roku 2008 na Zürcher Hochschule der Künste.

Více na http://www.michaelsimon.de.

Rezervujte si své místo zde!

14. – 18.3.2016 / 10:00 – 13:00 / Jos Baker

***Z DŮVODU ZRANĚNÍ LEKTORA ZRUŠENO***

Britský tanečník, bývalý člen světoznámého souboru Peeping Tom, přijíždí poprvé učit do Prahy specifickou kombinaci improvizačních cvičení, techniky současného tance a repertoáru.

Workshop je rozdělen do dvou částí, první část se bude věnovat základem Fyzikologie, která nahlíží taneční techniky skrz fundamentální principy pohybu těla v prostoru a jeho proměnu na komplexní taneční materiál. Fyzikologie se snaží o lepší pochopení fyzikálních principů propojení těla a podlahy, sjednocení a izolování těla pomocí představivosti. Tyto zásady se pak využívají v detailních a fyzických tanečních frázích.

Ve druhé části se bude lektor věnovat Trajektoriím. Jde o systém analýzy improvizace a pohybu, který je odvozený z techniky Passing Through Davida Zambrana a z improvizačních technik Williama Forsytha. V průběhu týdne budou tanečníci vedeni k novému chápaní pohybu z pohledu geometrie. Na začátku se bude pracovat s komplexním systémem pohybu jednoho těla, následně skupiny a postupně se tyto dva principy propojí.

9. – 13.2.2016 / 10:00 – 13:00 / Lali Ayguade Farro

Workshop pro profesionální tanečníky

„Během svých workshopů se zaměřuji na práci s podlahou se specifickým důrazem na práci těžiště a chodidel jako základu pro pohyb. Když je všechna síla v chodidlech a nohách, zbytek těla může být volný pro vlastní výraz. Považuji za důležité uvědomění, že energie v těle se nikdy nezastaví, a to přestože třeba jenom klidně stojíte, vždy dochází k jakémusi pokračování pohybu. K pochopení tohoto konceptu se pokusíme dostat skrze různá improvizační cvičení. Zabývat se ale budeme i kompozicí a dotkneme se repertoáru Akram Khan Dance Company.“

Lali je absolventkou Institut del Teatre v Barceloně a P.A.R.T.S. v Bruselu. Mezi léty 2003 a 2012 byla členkou Akram Khan Company, s níž vytvořila projekty Kaash, Ma, Bahok, Vertical Road a Confluence. V roce 2010 byla nominována na britskou Cenu kritiků za mimořádný taneční výkon. V současnosti se věnuje vlastní tvorbě.

CENA: 2,000 Kč do 31.12.2015, 2,500 Kč od 1.1.2016

Rezervujte si své místo zde!

18.12. – 19.12. / Much More Than Christmas

Předvánoční porce tréninků se slovenskými stars:

18.12.17:00 -19:00 / Martina Hajdyla Lacová
19.12. 11:00 – 13:00 / Peter Šavel
19.12. 17:00 – 19:00 / Stanka Vlčeková

Místo si rezervujte na rezervace@altart.cz

Ceny workshopů:

150 Kč / 1 lekce

400 Kč / 3 lekce

9.-13.11. / 10:00-13:00 / David Zambrano

Abychom si mohli vytvořit to správné prostředí pro improvizovaný tanec na jevišti, musíme být schopni vědomých rozhodnutí. Studenti budou během workshopu podněcováni k tomu, aby hledali vlastní kreativní myšlenky, propojovali tělo a mysl, čas a prostor. Budou se učit tančit s flexibilní myslí: tak vytvoříme materiál pro sóla, duety a skupinové situace. „Tanec je perfektní, když existuje vztah jednoty. Propojení nebe/tanečníka/země, minulosti/současnosti/budoucnosti a ženského/mužského vede k taneční zkušenosti, která je vzrušující pro tanečníky i diváky.“ Určeno tanečníkům se zkušeností improvizace na jevišti.

DAVID ZAMBRANO je již přes 30 let významnou osobností mezinárodní taneční komunity. Jeho tvorbu ovlivňuje vášeň pro mezikulturní výměnu. Jako pedagog a performer působí po celém světě, díky čemu je prostředníkem mezi mnohými kulturami a ve svých projektech propojuje umělce z celého světa. Inspirativní pedagog, vynikající tanečník a inovativní choreograf Zambrano významně přispěl do oblasti tance a ovlivnil ho v mnoha ohledech. Jeho techniky „Flying Low“ a „Passing Through“ jsou z jeho posledních inovací, které pomohli improvizovanému tanci posunout se do vzrušující budoucnosti.

Více informací na www.davidzambrano.org

Cena workshopu: do 15.10. 2,000 Kč, po 16.10. 2,500 Kč.

Místo si můžete zarezervovat a zaplatit online zde.

DSC_6428

 

19.10. – 6.11. / 10:00 – 11:30 / Lenka Vagnerová & Company

Soubor LV&C nabízí účast pokročilým a profesionálním tanečníkům na otevřených trénincích ve Studiu ALTA. Otevřené tréninky jsou vedeny špičkovými pedagogy, jakými jsou např.  Jan Kodet, Věrka Ondrašíková, Jarek Cemerek, Dorka Hoštová, Lenka Vagnerová.

Vzhledem k omezené kapacitě míst, rezervace nutná na email: info@lenka-vagnerova.cz, vstupné za trénink je ve výši 100 Kč.

24.10. 10:00 / Jarek Cemerek

25.10. 10:00 / Jarek Cemerek

26.10. 10:00 / Jan Kodet

27.10. 10:00 / Jarek Cemerek

29.10. 10:00 / Věrka Ondrašíková

30.10. 10:00 / Věrka Ondrašíková

31.10. 10:00 / Věrka Ondrašíková

2.11. 10:00 / Jarek Cemerek

3.11. 10:00 / Jarek Cemerek

4.11. 10:00 / Jarek Cemerek

5.11. 10:00 / Jarek Cemerek

6.11. 10:00 / Jarek Cemerek

http://www.lenka-vagnerova.cz/

 

 

Document-page-001

MYSLET TANCEM! / Léto ve Studiu ALTA

Myslíme tancem i přes léto! Přijďte si zatančit i behem prázdnin do Studia ALTA:
14. – 16.7. / Dora Hoštová
21. – 23.7. / Soňa Ferienčíková
11. – 13.8. / Jana Novorytová
18. – 20.8. / Dora Hoštová
25. – 26.8. / Věrka Ondrašíková
Vždy 18:30 – 20:00.
CENA: 170 Kč / 1 lekce
300 Kč / 2 lekce
400 Kč / 3 lekce
Lekce můžete rezervovat na rezervace@altart.cz.
letniT-page-001

20.-21.6. / 10:00 – 14:00 / Nicole Mossoux – Patrick Bonté

Intenzivní dvoudenní workshop se zkušenými belgickými tvůrci na téma taneční divadlo – realita a představa, improvizace a dramaturgie – proběhne u příležitosti uvedení jejich projektu “Histoire de l’imposture” na festivalu TANEC PRAHA 2015. Určeno profesionálním tanečníkům a performerům.

Cena workshopu: 800 Kč

Místo si můžete zarezervovat a zaplatit online zde.

Svou účast na workshopech si můžete též rezervovat na adrese karolina@altart.cz.

Od počátku své spolupráce v roce 1985 vytváří Nicole Mossoux a Patrick Bonté díla specifická překračováním hranice mezi tancem a divadlem. Během práce na konkrétních tématech, která nacházejí vyjádření v pohybu, spojují tyto dva umělecké žánry do jednoho vyjadřovacího jazyka. Atmosféra jejich prací bývá velmi působivá, zároveň však divákům ponechává dostatek prostoru k vlastní interpretaci emocí, které v nich dané představení vyvolá. Díla Nicole Mossoux a Patricka Bontého již byla uvedena přibližně ve čtyřiceti zemích světa.

Patrick Bonté studoval filozofii, humanitní vědy a herectví. Působil jako režisér a dramaturg. Jeho touha zkoumat témata týkající se záhady přítomnosti skrze divadlo ho přivedla k výzkumu tvorby jazyka bez textově-narativní stránky, realismu a psychologie. Patrick Bonté je v současnosti uměleckým ředitelem Les Brigittines (Centra současného pohybového umění města Brusel).

Po studiu klasického tance a absolvování Mudra, školy Maurice Béjarta, přehodnotila Nicole Mossoux – díky vizuálnímu umění, práci s neprofesionálními tanečníky a zkoumání technik jakými jsou Eutony a Tai-chi – vše, čemu se do té doby naučila. Společně s Patrickem Bonté založila tanečně-divadelní soubor Mossoux-Bonté. Od roku 1999 vede vedle workshopů pro profesionální tanečníky se zaměřením na vztahy mezi pohybem a přítomností, pohybem a objekty a pohybem a kostýmem rovněž workshopy pro děti postižené autismem a dalšími psychickými poruchami.

Workshop spolupořádá Tanec Praha a ALT@RT, z.ú.

image_logo_site_wbi logo tp

mossoux-bonte nova

27.4. – 1.5. / 10:00 – 17:00 / Karen Foss Quiet Works

Workshop s norskou choreografkou a jejími tanečníky Martinou Hajdylou Lacovou a Danem Račkem zaměřený na dramaturgii a transformaci společensky angažovaných témat do pohybového jazyka. Určeno všem se zájmem o pohybové divadlo – tanečníkům, divadelníkům, dramaturgům, režisérům a všem se zájmem o pohyb a jeho výzkum.

Tanec je smyslové médium, které kombinuje pohybové schopnosti lidského těla s dalšími vizuálními a zvukovými informacemi, jakými jsou zvukový design a/nebo hudební kompozice. Řekne se jenom pár slov. Když se tanec zabývá politickou výpovědí nebo společenskými tématy, diváci musí číst sdělení z akce, nikoli ze slova.

  • Chtějí diváci prostřednictvím tance diskutovat o společenských výzvách v současném moderním světě?
  • Preferují diváci tanec jako čistě estetické médium nebo jako výpověď o každodenním životě?
  • Jak může tvůrce vyvážit výpovědi o každodenním životě a rozvíjení tance jako takového?

Historicky je tanec propojený s estetickým myšlením a tvorbou. Idealizování těla je podstatnou součástí tance: tanec může být působivý ve své performativnosti. Současný tanec se ale zaměřuje na obsažení radikálních a/nebo kritických úvah:

  • Může být představení s tíživým (politickým nebo společenským) tématem stále esteticky působivé a umělecky kvalitní?
  • Je vůbec důležité, aby se propojoval estetický a politický záměr v tanečních projektech?

Cena celého workshopu: 2500 Kč

Místo si můžete zarezervovat a zaplatit online zde.

Klasické i moderní taneční vzdělání získala Karen Foss na Norwegian Opera Ballet school, Royal Winnipeg Ballet a na workshopech a odborných stážích v Norsku I v zahraničí. Pracovala na nezávislé scéně, ale i pro Národní balet, Norskou televizi či soubor Carte Blanche. Během své kariéry spolupracovala s takovými umělci, jakými jsou Lise Ferner, Lise Eger, Kjetil Skøien, Kjersti Alveberg, Ingun Bjørnsgaard, Ina Christel Johannessen, Min Tanaka či Øyvind Jørgensen.

V letech 1997 – 2011 pracovala jako umělecká ředitelka souboru Carte Blanche. V roce 2008 získala celoživotní grant “G.I.” poskytovaný norskou vládou. Dnes působí jako pedagog na University College v Bergenu a vede vlastní produkční jednotku Karen Foss Quiet Works, která existuje od roku 2001. V letech 2005 a 2007 – 2009 spolupracovala s českým souborem NANOHACH. Jako tvůrce vyhledává technicky zručné tanečníky, kteří se nebojí riskovat.

karen_foss

Fotogalerie

10438572_796010320469816_1016474354302271357_n 10582855_809970965740418_3732477337416627663_o 10855003_809970969073751_5353815064392008144_o